Kolor Very Peri i geneza jego wyboru na barwę roku 2022
Kiedy kolorem roku 2018 roku został Ultra Violet, wydawać się mogło, że świat designu staje na głowie. Trudno bowiem wyobrazić sobie, jak można żyć i funkcjonować na co dzień w tak energetycznym otoczeniu i towarzystwie takiej dominującej barwy. Okazało się jednak, że kolor ten szybko znalazł swoich zwolenników i że nie był taki znów straszny, jak wydawało się na początku. Teraz dołączą do niego kolor roku 2022, który podobnie, jak jego starszy brat, budzi lekkie kontrowersje i wprowadza trochę zamieszania.
Oto, jak kolor Very Peri na swojej stronie opisuje sam Pantone Color Institute:
„Obejmujący cechy bluesa, ale jednocześnie posiadający fioletowo-czerwony podton, PANTONE 17-3938 Very Peri prezentuje żwawe, radosne nastawienie i dynamiczną prezencję, która zachęca do odważnej kreatywności i twórczej ekspresji. Żyjemy w czasach przemian. Very Peri jest symbolem globalnego ducha czasu i przemiany, przez którą przechodzimy. Gdy wychodzimy z intensywnego okresu izolacji, nasze pojęcia i standardy zmieniają się, a nasze życie fizyczne i cyfrowe połączyły się w nowy sposób. Projektowanie cyfrowe pomaga nam przekraczać granice rzeczywistości, otwierając drzwi do dynamicznego wirtualnego świata, w którym możemy odkrywać i tworzyć nowe możliwości kolorystyczne”.
I patrząc z perspektywy ostatnich wydarzeń oraz rzeczywistości, w której funkcjonujemy, tak właśnie jest. Przenikanie się światów realnego i wirtualnego stało się tak powszechne, że momentami zapominamy o tym fenomenie, traktując powyższe zjawisko jako zupełnie naturalne. Trudno więc nie zgodzić się z Instytutem Pantone, że ten mariaż powinien zostać wyrażony kolorem i że kolor ten nie może być neutralny, spokojny i przewidywalny.
„Kolor Roku Pantone odzwierciedla to, co dzieje się w naszej globalnej kulturze, pokazując, na co ludzie, szukając tego koloru, mogą mieć nadzieję odpowiedzieć”. (Laurie Pressman, wiceprezes Pantone Color Institute) „Stworzenie nowego koloru po raz pierwszy w historii naszego edukacyjnego programu kolorystycznego Pantone Kolor Roku odzwierciedla zachodzące globalne innowacje i transformacje. Ponieważ społeczeństwo nadal uznaje kolor za kluczową formę komunikacji oraz sposób wyrażania i wpływania na idee i emocje oraz angażowania się i łączenia, złożoność tego nowego czerwonego fioletu nasyconego niebieskim odcieniem podkreśla ogromne możliwości, które przed nami stoją”.